La nostra experiència amb el procés de lectoescriptura ha
sigut molt natural, com ho és aprendre a parlar o caminar. No és més difícil
per a l'infant aprendre a llegir i a escriure que aprendre a caminar. Si a
caminar no li ensenyem, sinó que l'acompanyem, en el procés d'aprendre a llegir i escriure és igual de senzill, és un repte que s'aconsegueix naturalment
i d'una manera divertida en un bon acompanyament.
Hi han mil i una maneres d'aprendre i cada infant busca la seva, des de la curiositat i des dels seus interessos. Mai des de l'obligació, ni des de el interès de l'adult per a que aprengui el més aviat millor. Mai comparant-lo amb altres infants de la mateixa edat. Cadascú aprèn al seu ritme, a la seva manera. Hi ha infants que fins als vuit anys no mostren gens d'interès, ja que durant aquest període han estat ocupats desenvolupant altres habilitats, i arriba un moment de sobte, que saben llegir i escriure. Quan estan preparats i amb interès per aprendre, aprenen.
Hi han mil i una maneres d'aprendre i cada infant busca la seva, des de la curiositat i des dels seus interessos. Mai des de l'obligació, ni des de el interès de l'adult per a que aprengui el més aviat millor. Mai comparant-lo amb altres infants de la mateixa edat. Cadascú aprèn al seu ritme, a la seva manera. Hi ha infants que fins als vuit anys no mostren gens d'interès, ja que durant aquest període han estat ocupats desenvolupant altres habilitats, i arriba un moment de sobte, que saben llegir i escriure. Quan estan preparats i amb interès per aprendre, aprenen.
Hi ha molts recursos al nostre abast que podem utilitzar si volem, però no és imprescindible. Hi ha bastants materials (Montessori, Waldorf...) que poden ajudar en el procés, però tampoc són imprescindibles.
Coneixent a l'infant i observant les seves necessitats és més fàcil. I així és com va ser el nostre acompanyament en el seu procés d'aprenentatge:
A Les lletres les hem trobat per tot arreu (rètols botigues,
noms d'empresa en els camions que circulen, als breaks de llet i a la caixa de
cereals de l'esmorzar...)
B De ben petits que anem junts a la biblioteca.
C Llegíem les imatges dels llibres de contes.
D A partir dels seus interessos de petits
associaven la paraula escrita amb el significat.
E Amb els contes que primerament llegíem les
imatges, quan van descobrir que hi
havia paraules escrites em demanaven
que llegís el que posava.
F El televisor va deixar de formar part de la
nostra zona d'estar, substituït per joguines, jocs, contes...
G Hores de joc al sorral posteriorment reflectit amb
la paciència per la lectura i l'escriptura.
H Jocs amb pilota, amb jocs on
s'utilitza la coordinació mans-ulls (encaixar, laberints...kapla) reflectit amb
un molt bon traç i bon agarro del llapis.
I Amb el dibuix lliure i el traç s'aprèn a
escriure.
J Escrivint també aprenien a llegir.
K Totes les nits un conte o poesia i més
endavant llibres de lectura per capítols (un capítol cada dia), fins que ja
volen llegir sols, per plaer, quan volen i el que volen.
L Molt d'interès d'escriure correctament quan volen comunicar algun
fet important per a algú (felicitació, invitació aniversari) o
algun text d'informació d'interès per a ells mateixos.
M Escollir lliurement el tipus de lletra amb el que volen escriure (de pal, lligada, d'impremta...)
Si us trobeu en aquesta etapa, molta
confiança en que sabran aprendre, simplement estigueu presents i sabreu el que
els podeu oferir, acompanyar-los si presenten alguna dificultat. Hi han molts
de recursos que si ho necessiteu us puc ajudar a trobar.
De llibres per aprendre a llegir n'hi han
molts, dels que destaco els de les dos imatges
El Pirata despistat
Autor Chema Hernández Aguiar
Col·lecció Pictogrames
Editorial Cruïlla
Feliç Lectura i Escriptura en Família!!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada